وانگ یی، وزیر خارجه چین امروز برای سفری دو روزه وارد تهران شد. قبل از تهران او در سه روز گذشته به عربستان و ترکیه هم رفته و با مقام‌های این دو کشور از جمله محمد بن‌سلمان ولیعهد سعودی دیدار و گفتگو کرده است.

وزیر خارجه چین

به گزارش همشهری آنلاین، بر اساس شنیده‌های همشهری، گفتگوهای نهایی و توافق احتمالی درباره سند ۲۵ ساله همکاری میان پکن تهران که مدت‌هاست میان دو کشور مطرح و موضوع گمانه‌زنی‌های بسیاری بوده، از مهمترین اهداف این سفر دو روزه است. درباره سند ۲۵ ساله همکاری‌های میان ایران و چین جزئیات زیادی وجود ندارد. آنچه می‌دانیم اینکه قرار است این سند چارچوب همکاری‌های بلندمدت و راهبردی میان دو کشور را مشخص کند. به عبارت دیگر این سند نوعی نقشه راه روابط بلندمدت میان ایران و چین است.

آنطور که همشهری کسب اطلاع کرده، رویکرد این سند اقتصادی است اما به همکاری‌های امنیتی و دفاعی هم اشاراتی دارد. همین دیروز بود که رییس‌جمهور آمریکا در اولین کنفرانس مطبوعاتی‌اش در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره رابطه واشنگتن وپکن ، دقایق طولانی درباره چین سخن گفت. بایدن گفت که چین می‌خواهد نقش برتر را در دنیا داشته‌باشد و به ثروتمندترین و قدرتمندترین کشور جهان تبدیل شود. این واقعیتی است که حالا دیگر کمتر کسی درباره آن تردید دارد. اینکه چین تا چه حد در این مسیر موفق خواهد شد موضوع گمانه‌زنی است. اما بسیاری از کشورهای جهان اکنون بخشی از آینده خود را در همکاری، مشارکت و سرمایه‌گذاری چینی‌ها می‌بینند. در چنین شرایطی، توافق ایران و چین بر سر سند همکاری‌های ۲۵ ساله، برای ایران اهمیت زیادی دارد.

کد خبر 591983

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha